Oficiální a neoficiální addony
Komentáře k článku
Podle mne nemá smysl někomu něco nutit, cenou za svobodu tvůrců addonů je prostě značná dávka balastu. Z addonů dosud vyšlých pro Armu jsem stáhnul tři, z toho jen jeden byl „addon“ nových jednotek. O životaschopnosti addonů rozhodují tvůrci misí – když si budu chtít dobrou misi zahrát, addon stáhnu, jinak na něj kašlu, pokud to náhodou nevypadá vážně dobře a nechci to vyzkoušet.
Docela bych uvítal společnou práci všech na jedné sadě bojové techniky, kde by někdo rozhodoval o tom, co ano a co ne, ale otázka zní, kdo má právo rozhodovat o práci ostatních? Taková autorita zde není, i když by ji mohla do určité míry suplovat BI v podobě své certifikace vybraných addonů.
Tohle je téma již mockrát probírané, ale nad ušlechtilými snahami stejně nakonec zvítězí anarchie. ;)
Tak u modu je to něco jiného. Ten bych hodnotil jako celek. Tam ať si klidně jednotlivé addony provážou jak chcou. Tam to smysl má (to jsem také tehdá psal v tom článku).
Addonovou nezávislost jen u addonů, které vyjdou jako nemodové.
Pokud vydám například novou stíhačku pro MOD G85, tak je samozřejmě možné využít vazby na existující zbraně a vojáky,…
Pokud bych chtěl stíhačku vydat jako samostatnou, pak piloty buď zahrnout do addonu (nepřenositelné) a nebo je vydat zvlášť, obdobně postupovat i se zbraněmi.
Ad MP server: V dnešní době bohužel nerealizovatelné. Nicméně jako správce serveru bych se pochopitelně zaměřil na addony u kterých vím, že nejsou problémové a ty bych klidně povolil (=nahrál na server při nastaveném VerifySignatures).
Dobře, JAM se Ti jako příklad nelíbí. Co třeba velké mody? Kvůli tomu, že předělají jeden kvér, budeš muset stahovat celý 500MB mod? Tohle byl obrovský problém ČSLA – vše v jednom configu. Mody OFrP, BW, CBT tvoří několik addonů, kde základem jsou pěchotní zbraně. Na nich je závislé mužstvo, které je použito i ve vozidlech. Mody pak můžou updateovat jednotlivé addony bez toho, abys každý měsíc musel znovu stahovat několikasetmegovou obludu.
Určitá míra závislosti je užitečná, ale nesmí se to přehánět. Zkrátka přiměřeně. Pro certifikaci addonu bych vyžadoval, aby addon mužstva byl závislý nejvýše na jednom addonu pěchotních zbraní, navíc certifikovaném. Totéž s technikou – nejvýše jeden addon mužstva, navíc certifikovaný.
Ad JAM: JAM je klasický případ buzerace tvůrců misí ze strany tvůrců addonů. Proč mě nutí tvůrce addonu stahovat balík zbraní, když je ve své misi nechci využít nebo mám v záměru využít jiný balík zbraní?
Buď ať ten balík zbraní zahrne do svého addonu (a omezí tak jeho využitelnost do budoucna sobě i ostatním) nebo ať ho vydá samostatně s tím, že ho třeba v readme doporučí tvůrci mise k využítí!
Certifikát nesmí být podmínkou pro spuštění addonu. Pokud by tomu tak bylo, nešlo by addon odladit.
Stáhnu-li si certifikovaný addon, vím, že takový addon není v konfliktu s žádným jiným certifikovaným addonem a že spl?uje určitá kvalitativní kriteria na zpracování modelu a configu. Stáhnu-li si necertifikovaný, spustím jej také, ale podstupuji riziko, že mi bude dělat rotyku.
Co se týká MP serverů, zřejmě by měly obsahovat přepínač Povolit všechny addony/Povolit jen certifikované addony.
Tak já bych se spíše stavěl za oznámkování dle určitých parametrů, než udělení nějakého souboru. Každý má právo vydat i sebevětší hovadinu a každý má právo si to stáhnout. Bylo by dobré jen mít tu hovadinu označenou, abych věděl, že to hovadina je. Prostě addon spl?uje všechna kritéria, dostane zlatou hvězdu. Má konkrétní nedostatky, např. je to beta. Stříbrná. (jen příklad). Pak se rozhodnu sám, co si stáhnu.
Mimochodem – co je míněno úplnou nezávislostí addonů? Jakože něco jako JAM pro ArmA bude nepoužitelné pro tvůrce pěchoty, protože si budou muset vytvořit všechny potřebné zbraně ve svém balíku pajduláků?
Neměl jsem na mysli věrnost textur, ale například to, zda jsou správně namapované na model.
Stejně tak u modelu – to, zda je Mi-24 o 5cm širší nebo užší, je šuma fuk. Ale pokud model obsahuje neplanární čtyřúhelníky, asi bude problém ho rozchodit ve hře (podobně, jako v OFP). Zkrátka i v modelu mohou být kiksy (viz Jirkusovy Avie, které, ač velmi kvalitní, v první release verzi při pohledu z určité vzdálenosti shazovaly OFP). Jsou tedy určitá pravidla, která je nutno při tvorbě kvalitního modelu dodržet, aby nedělal ve hře brajgl. A na ta by se měla případná komis zaměřit.
Pravidla pro schválení addonu (model, texturování, config) musí být veřejně známá (tj. vyvěšená na všech důležitých serverech). A, jak píšeš, úkolem certifikace není oznámkování addonu, nýbrž udělení/neudělení souboru s certifikátem.
Osobně bych nerad hodnotil věrnost textur, přesnost modelu apod. (což každý nedokáže rozpoznat), ale spíše nějaká standardizovaná pravidla jako správný tvar jména souborů a jeho tříd, fungující nekonfliktní config a hlavně naprostá nezávislost addonu. Věrohodnost modelu (nastavení hmotnosti, rychlosti, munice atd.) už bych dal maximálně jako další část hodnocení a do předchozí „certifikace“ bych ho nezahrnoval.
Při dodržení pravidel by tedy buď dostal certifikát (ano/ne) a následně by mohl dle věrohodnosti dostat ohodnocení (třeba stupnice 1–10). Výhodu spatřuji v tom, že by se tato ohodnocení dala od sebe oddělit a mohli by je provádět dvě různé osoby.
Možná se mýlím, ale předpokládám, že certifikované addony, stejně jako ofic. addony, budou mít k sobě soubor s digi podpisem. Tedy certifikovaný addon = (soubor s addonem + soubor s podpisem). Problém vidím v tom, že každá nová verze addnonu (tedy i pouhá oprava) by vyžadovala novou certifikaci.
Za ideální způsob certifikace považuji vytvoření ,,komunitní komise'', která by nezávisle na BIS kontrolovala kvalitu modelu (zpracování, otexturování, …), congifu a věcné správnosti addonu (hmotnost, rychlost, užité zbraně a munice, …). BIS by pak měla čas na ladění hry a nemusela by se hrabat ve spoustě …
Já jsem pro. Když bude nějaký addon označen, zda je, či není dobrý k určitým kritériím, určitě se podle toho při stahování rozhodnu. Je to však na moderátorech jednotlivých stránek, zda na ně vypustí nějaký ten póvl, nebo nabídne uživateli kvalitní produkt. Přinejmenším by opravdu bylo dobré k němu dát nějaké info. Prostě mrknu na dotyčnou stránku, kde bude novinka o tom, že nějaký nadšenec vydal svůj addon, bude tam na něj link a k tomu popis. Addon dostal známku např. 1. super, nebo tak něco. A když budou ta kritéria sjednocena do určité hodnotící tabulky, bude to prostě skvělé. Takže jsem pro.
nikoho nedonutis aby sledoval ktery addon je certifikovany a ktery ne.. pockej na 1.06 a lidi budou moc hrat pouze s vybranyma addonama
poradte mi prosim jak mam dostat ty addony do hry