Představení Arrowhead na Cravataconu 2010
Tentokrát článek nebude informovat o tom,
že někdo někde píše své dojmy z předváděčky Arrowhead, ale rovnou
vám popíšu své dojmy, které jsem získal během pátku a soboty na
Novojíčínském Cravataconu a to nejen o připravovaném datadisku.
Když pominu páteční přednášku, která byla
velmi inspirativní pro mne jako tvůrce misí z hlediska využití FSM
souborů, jenž se ukázalo až nečekaně přístupné a využitelné (takže
čekám nějaký zádrhel, který jsem doposud neměl šanci objevit), nicméně
v editaci a vytváření FSM souborů vidím nynější trend v tvorbě misí
pro ArmA 2 (či datadisk). Ale o tom snad jinde.
V sobotu totiž byly na programu tři
přednášky od BI, které všechny měl na starost Ivan Buchta, přičemž
první dvě se víceméně nesly v duchu předváděčky datadisku a třetí
byla o obecnějším přístupu BI k hrám. A u toho bych se nejen teď na
chvíli zastavil.
Jelikož jsem cestu do Nového Jíčína strávil
v autě právě s Ivanem (dříve známý jako Edge) v poměrně širší
debatě nejen nad stavem české komunity, ale hlavně nad tvorbou BI, tak jsem
se za ten víkend v podstatě utvrdil v přesvědčení, že BI si jde
i nadále svou cestou a výkyvy v módních preferencích různých
hráčských vln je nechávají lehce chladné.
Ačkoliv se vždy objevovaly hlášky o tom,
že je zajímá celá komunita a všechny její produkty, tak ve skutečnosti
mám dojem, že se snaží najít si a udržet si svou specifickou komunitu,
kterým je jejich herní filozifie nejblíže. Krásným příkladem byl 17ti
letý mladík, který, jak se sám přiznal, ArmA 2 hrál jen v demu, které
ho nebavilo, protože byl furt mrtvej a který se Ivana zeptal na to, jak si
myslí, že bude Arrowhead konkurovat hrám jako je Modern Warfare 2. Odpověď
je snad jasná.
Druhým faktorem, který ale nemusí
normálního běžného frantu hráče zajímat, je, že BI nemá nijak
rozsáhlý tým, který by mohl tvůrcům například od gigantů ala EA
konkurovat. Členové týmu tak často mimo tvorbu hry plní i jiné úkoly
jako je i třeba marketingová propagace. Takže i to berte jako takové
vysvětlení častým pláčům, že neexistuje ihned zárove�? česká verze
webu s anglickou.
Ale teď už konečně k Operation
Arrowhead.
Ivan se ve svých prezentacích zaměřil na
ukázky techniky, jednotek i prostředí a samozřejmě technologických
novinek. Mezi nejčastěji prezentovanými věcmi bylo termální vidění,
které vypadalo opravdu dobře a dálkově ovládané UAV s napojením na
vrtulník odpalující rakety na velmi velkou vzdálenost (v ukázce kolem
šesti kilometrů). Různé optiky, které se v ukázkách prezentovaly, byly
plné všelijakých ukazatelů, které jen více přidávaly na dojmu
realističnosti. Další věcičkou, o které bych se zmínil byl dříve
avizovaný batoh, který v podstatě funguje jako taková pohyblivá ammo
bedna. To Ivan prezentoval na ukázce, kdy se vybavil Javelinem, který
zaměřil na tank (který je v datadisku spojený i se zvukovým
potvrzováním zaměřování a následně i zachycení cíle) a po odpálení
rakety a zničení cíle přiběhl ke svému pomocníkovi, který měl ve svém
„batohu“ další náboj, který si vzal, následně Javelin znovu nabil a
mohl znovu vystřelit. Po ukázkách změn či novinek se Ivan zaměřil i na
informace o kampani. Ta by měla být více vojenská oproti původní ArmA
2 kampani, takže můžeme očekávat více střílení a méně mluvení.
Takže nás pravděpodobně čeká kompromis mezi ArmA: Armed Assault a ArmA
2. Oproti Armed Assault, kterému jsem sám vytýkal příliš velkou anonymitu
vojáka, nás v Arrowhead čekají celkem čtyři hlavní charaktery (dva
pěšáci, pilot a tankista). Takže v podstatě stejně jako u Flashpointu se
dočkáte role klasické i speciální jednotky, tudíž ověřený a snad
i v tomto případě stejně funkční koncept. Nicméně zda bude kampa�?
více volnější jako v ArmA 2 či příběhově svázanější jako
v případě OFP, se dá teď těžko odhadovat.
Arrowhead by měla mít oproti ArmA 2 výhodu
v tom, že engine se zase tak moc nezměnil, takže většina věcí již
funguje a tudíž je v podstatě již dnes možné prezentovat širokou
funkcionalitu. Což ale samozřejmě znamená fakt, kteří mnozí očekávají,
že Arrowhead nebude žádným velkým technologickým skokem kupředu a na
první pohled vám může Arrowhead připadat jako větší herní mod do ArmA
2. Tento pohled je možná, na druhou stranu prostě jde o samostatně
hratelný datadisk.
Podle slov Ivana by mělo být možné spustit
ArmA 2 exáčem s Arrowheadu a hrát tak na Černarusi s vymoženostmi
Arrowheadu, o čemž již dříve v komentářích padla zmínka. Zde bych
ještě zmínil věc, kterou jsem vypozoroval a potvrdil si s Falym. Ivan
totiž stihl na stejném stroji odprezentovat ArmA 2 i Arrowhead a dle našeho
dojmu běžel Arrowhead na prezentačním notebooku svižněji. Ano, souvisí to
možná s tím, že na Takistánu nejsou žádná velké lesy a že jde
„jen“ o pouštní prostředí a nebo to mohlo být i tím, že prostředí
ještě není plně dokončené a některá místa jsou prázdnější,
nicméně bych očekával podobné či spíše nižší nároky oproti
ArmA 2.
A teď se zase vraťme trochu zpět ke vztahu
BI a hráčů. Arrowhead by měl obsahovat podle toho, zda si to dobře
pamatuju, celkem 17 tréninkových misí. To souvisí i s tím, že noví
hráči se v BI hrách ztrácejí a mají s nimi problémy (příkladem jest
znovu již zmi�?ovaný sedmnáctiletý tazatel). V nových tréninkových
misích by rádi BI ukázali nejen jak hru ovládat, ale jak hru i hrát.
V ukázce byl celkem pěkně odprezentován třeba navigační balonek, který
letěl před hráčem a ukazoval mu jak má tréninkem postupovat, aby se
neztratil. Možná to staří pardálové budou brát jako vození za ručičku,
ale BI i v Arrowhead volí postup, že hráče v podstatě vhodí do děje a
hra ho nebude nijak šíře učit, jak ji ovládat či hrát. V ukázkových
tréninkových misích hráč tedy plní různé úkoly (prolétá či probíhá
nějakou oblast na čas apod.), nicméně nějaké širší propojení
výsledků s možnostmi v kampani zatím není plánováno (i když se to
může do vydání pozměnit). Stejně tak třeba nějaký širší
žebříčkový systém sdílení výsledků na netu bych také raději
neočekával. Tohle opravdu není to, čeho chtějí BI svými hrami
dosáhnout.
Vím, že sem chodila dříve určitá komunita
lidí, kteří rádi hráli různé CTF a C&H turnaje, ale prostě by si oni
všichni měli uvědomit, že jsme soutěžili ve hře, která se nám sice
líbila, která se dobře hrála a která nám umožnila dělat doslova vše, co
jsme chtěli, ale běhat s vlajkou od stožáru ke stožáru prostě nebylo tak
úplně cílem tvorby her od BI. Na to jsou hry lepší a využitelnější. Hra
nám v tom nikdy nebránila, umož?ovala to, ale pokud bychom se chtěli bavit
o nějaké širší podpoře, tak prostě Warfare a různé coop mise jsou
k duchu hry mnohem blíže. Nemusí se nám to líbit, ale to je asi tak vše,
co s tím kdokoliv nadělá. Pokud čekáte návrat starých časů malých map
plných géček, tak jděte raději hrát něco jiného, na podobný styl
hraní, vhodnějšího.
Během ukázek dělal Faly několik fotek, takže
až budou k dispozici, tak je doplním.