Představení Arrowhead na Cravataconu 2010

Tentokrát článek nebude informovat o tom, že někdo někde píše své dojmy z předváděčky Arrowhead, ale rovnou vám popíšu své dojmy, které jsem získal během pátku a soboty na Novojíčínském Cravataconu a to nejen o připravovaném datadisku.

Když pominu páteční přednášku, která byla velmi inspirativní pro mne jako tvůrce misí z hlediska využití FSM souborů, jenž se ukázalo až nečekaně přístupné a využitelné (takže čekám nějaký zádrhel, který jsem doposud neměl šanci objevit), nicméně v editaci a vytváření FSM souborů vidím nynější trend v tvorbě misí pro ArmA 2 (či datadisk). Ale o tom snad jinde.

V sobotu totiž byly na programu tři přednášky od BI, které všechny měl na starost Ivan Buchta, přičemž první dvě se víceméně nesly v duchu předváděčky datadisku a třetí byla o obecnějším přístupu BI k hrám. A u toho bych se nejen teď na chvíli zastavil.

Jelikož jsem cestu do Nového Jíčína strávil v autě právě s Ivanem (dříve známý jako Edge) v poměrně širší debatě nejen nad stavem české komunity, ale hlavně nad tvorbou BI, tak jsem se za ten víkend v podstatě utvrdil v přesvědčení, že BI si jde i nadále svou cestou a výkyvy v módních preferencích různých hráčských vln je nechávají lehce chladné.

Ačkoliv se vždy objevovaly hlášky o tom, že je zajímá celá komunita a všechny její produkty, tak ve skutečnosti mám dojem, že se snaží najít si a udržet si svou specifickou komunitu, kterým je jejich herní filozifie nejblíže. Krásným příkladem byl 17ti letý mladík, který, jak se sám přiznal, ArmA 2 hrál jen v demu, které ho nebavilo, protože byl furt mrtvej a který se Ivana zeptal na to, jak si myslí, že bude Arrowhead konkurovat hrám jako je Modern Warfare 2. Odpověď je snad jasná.
Druhým faktorem, který ale nemusí normálního běžného frantu hráče zajímat, je, že BI nemá nijak rozsáhlý tým, který by mohl tvůrcům například od gigantů ala EA konkurovat. Členové týmu tak často mimo tvorbu hry plní i jiné úkoly jako je i třeba marketingová propagace. Takže i to berte jako takové vysvětlení častým pláčům, že neexistuje ihned zárove�? česká verze webu s anglickou.
Ale teď už konečně k Operation Arrowhead.
Ivan se ve svých prezentacích zaměřil na ukázky techniky, jednotek i prostředí a samozřejmě technologických novinek. Mezi nejčastěji prezentovanými věcmi bylo termální vidění, které vypadalo opravdu dobře a dálkově ovládané UAV s napojením na vrtulník odpalující rakety na velmi velkou vzdálenost (v ukázce kolem šesti kilometrů). Různé optiky, které se v ukázkách prezentovaly, byly plné všelijakých ukazatelů, které jen více přidávaly na dojmu realističnosti. Další věcičkou, o které bych se zmínil byl dříve avizovaný batoh, který v podstatě funguje jako taková pohyblivá ammo bedna. To Ivan prezentoval na ukázce, kdy se vybavil Javelinem, který zaměřil na tank (který je v datadisku spojený i se zvukovým potvrzováním zaměřování a následně i zachycení cíle) a po odpálení rakety a zničení cíle přiběhl ke svému pomocníkovi, který měl ve svém „batohu“ další náboj, který si vzal, následně Javelin znovu nabil a mohl znovu vystřelit. Po ukázkách změn či novinek se Ivan zaměřil i na informace o kampani. Ta by měla být více vojenská oproti původní ArmA 2 kampani, takže můžeme očekávat více střílení a méně mluvení. Takže nás pravděpodobně čeká kompromis mezi ArmA: Armed Assault a ArmA 2. Oproti Armed Assault, kterému jsem sám vytýkal příliš velkou anonymitu vojáka, nás v Arrowhead čekají celkem čtyři hlavní charaktery (dva pěšáci, pilot a tankista). Takže v podstatě stejně jako u Flashpointu se dočkáte role klasické i speciální jednotky, tudíž ověřený a snad i v tomto případě stejně funkční koncept. Nicméně zda bude kampa�? více volnější jako v ArmA 2 či příběhově svázanější jako v případě OFP, se dá teď těžko odhadovat.
Arrowhead by měla mít oproti ArmA 2 výhodu v tom, že engine se zase tak moc nezměnil, takže většina věcí již funguje a tudíž je v podstatě již dnes možné prezentovat širokou funkcionalitu. Což ale samozřejmě znamená fakt, kteří mnozí očekávají, že Arrowhead nebude žádným velkým technologickým skokem kupředu a na první pohled vám může Arrowhead připadat jako větší herní mod do ArmA 2. Tento pohled je možná, na druhou stranu prostě jde o samostatně hratelný datadisk.
Podle slov Ivana by mělo být možné spustit ArmA 2 exáčem s Arrowheadu a hrát tak na Černarusi s vymoženostmi Arrowheadu, o čemž již dříve v komentářích padla zmínka. Zde bych ještě zmínil věc, kterou jsem vypozoroval a potvrdil si s Falym. Ivan totiž stihl na stejném stroji odprezentovat ArmA 2 i Arrowhead a dle našeho dojmu běžel Arrowhead na prezentačním notebooku svižněji. Ano, souvisí to možná s tím, že na Takistánu nejsou žádná velké lesy a že jde „jen“ o pouštní prostředí a nebo to mohlo být i tím, že prostředí ještě není plně dokončené a některá místa jsou prázdnější, nicméně bych očekával podobné či spíše nižší nároky oproti ArmA 2.
A teď se zase vraťme trochu zpět ke vztahu BI a hráčů. Arrowhead by měl obsahovat podle toho, zda si to dobře pamatuju, celkem 17 tréninkových misí. To souvisí i s tím, že noví hráči se v BI hrách ztrácejí a mají s nimi problémy (příkladem jest znovu již zmi�?ovaný sedmnáctiletý tazatel). V nových tréninkových misích by rádi BI ukázali nejen jak hru ovládat, ale jak hru i hrát. V ukázce byl celkem pěkně odprezentován třeba navigační balonek, který letěl před hráčem a ukazoval mu jak má tréninkem postupovat, aby se neztratil. Možná to staří pardálové budou brát jako vození za ručičku, ale BI i v Arrowhead volí postup, že hráče v podstatě vhodí do děje a hra ho nebude nijak šíře učit, jak ji ovládat či hrát. V ukázkových tréninkových misích hráč tedy plní různé úkoly (prolétá či probíhá nějakou oblast na čas apod.), nicméně nějaké širší propojení výsledků s možnostmi v kampani zatím není plánováno (i když se to může do vydání pozměnit). Stejně tak třeba nějaký širší žebříčkový systém sdílení výsledků na netu bych také raději neočekával. Tohle opravdu není to, čeho chtějí BI svými hrami dosáhnout.
Vím, že sem chodila dříve určitá komunita lidí, kteří rádi hráli různé CTF a C&H turnaje, ale prostě by si oni všichni měli uvědomit, že jsme soutěžili ve hře, která se nám sice líbila, která se dobře hrála a která nám umožnila dělat doslova vše, co jsme chtěli, ale běhat s vlajkou od stožáru ke stožáru prostě nebylo tak úplně cílem tvorby her od BI. Na to jsou hry lepší a využitelnější. Hra nám v tom nikdy nebránila, umož?ovala to, ale pokud bychom se chtěli bavit o nějaké širší podpoře, tak prostě Warfare a různé coop mise jsou k duchu hry mnohem blíže. Nemusí se nám to líbit, ale to je asi tak vše, co s tím kdokoliv nadělá. Pokud čekáte návrat starých časů malých map plných géček, tak jděte raději hrát něco jiného, na podobný styl hraní, vhodnějšího.

 

Během ukázek dělal Faly několik fotek, takže až budou k dispozici, tak je doplním.