Minirecenze Arma 3 Alpha
Už nějaký ten den je komunitní alfa verze Arma 3 k dispozici, takže je na čase si ji trochu představit.
Nechci vás zatěžovat přesnými detaily, co alfa obsahuje, protože si je ani sám přesně nepamatuji, takže rovnou k věci. Arma 3 je nástupcem ArmA 2 a dala by se zařadit do linie vycházející z původní Operace Flashpoint (dnes ArmA: Cold War Assault). To sebou samozřejmě přináší výhody i nevýhody.
Za výhodu se dá rozhodně považovat fakt, že kdo se orientoval v ekosystému předchozích dílů se i v trojce rychle najde. Zpětná kompatibilita tu je a i přes několik novinek tu stále máte description.ext, sqs či sqf soubory a další tvůrcům již znalé postupy. Díky tomu může komunita využít své dlouhodobě získávané znalosti a zkušenosti a začít tvořit od prvních hodin vydání.
Na druhou stranu z použití další generace enginu vyplývá, že i trojka si sebou nadále nese některé neduhy předchozích dílů. Stále jsou tu konflikty v kolizním systému, stále je tu tráva, která se vykresluje kolem vás a kterou AI nevnímá a jsem si jist, že časem určitě narazíte na něco, co vás na enginu štve už od Flashpointu. Ještě se hodí upřesnit, že z předchozího spinoffu Take On Helicopters si Arma 3 alpha přenáší především ztvárnění oblačnosti a animace nastupování. Samotné ovládání helikoptér se podle mne nijak zásadně neliší.
Na první pohled by se mohlo zdát, že po grafické stránce je třetí díl jen znovu vylepšená dvojka, ale osobně bych se směle nebál říct, že tentokrát je posun oproti předchozímu dílu především v uživatelském zážitku. Co se týče ovládání postavy, tak konečně jsem měl z hraní dobrý pocit, který jsem od Flashpointu v ArmA sériích postrádal. Není to možná úplně realistické, ale domnívám se, že v tomto případě je ústupek k hratelnosti více než vítanou změnou. Pokud k tomu přidáte takové drobnosti jako je možnost si lépe pohrát s polohou těla (výchozí ctrl + w/s), tak přiznávám, že ovládání mě velmi mile překvapilo nejen tím, že se konečně zbavilo některých neduhů předchozích dílů. A hardcore jádro, kterému přijdou pohyby moc rychlé, si je případně modem poupraví.
Jak jsem se již zmínil, tak alfa verze má v kolizním systému stále chybky, ale i tak se engine v tomto směru posunul o mílový krok kupředu. Jízda autem přes překážky je prostě úplně někde jinde než byla ve dvojce. Z mého pohledu rozhodně jedno velké plus. Animace postav po zásahu díky rag dollu dobře vypadají, ale osobně mě tato novinka nějak zásadně neoslovila.
Z čeho jsem ale byl rozhodně nadšen (už při focus testu) je potápění a celkově prostor pod hladinou. I když asi i zde bude co ladit, tak již dnes se mi líbí takové drobnosti jako zvuk, který se při pohledu zpod hladiny přizpůsobuje vodnímu prostředí.
Editor, který sám považuji za naprosto nepostradatelný pro Arma sérii, tu pochopitelně je a přináší krom klasických voleb možnost rovnou vkládat celé sety a urychlit tak vlastní tvorbu. Jinak vše zůstává při starém – jednotky, skupiny, spínače, waypointy, moduly.
Alfa sebou sice přináší jen omezený výsek jednotek, zbraní a dopravních prostředků, k dispozici je „jen“ ostrov Stratis spolu se čtyřmi základními „showcase“ misemi, ale pro prvotní otestování je podle mne obsah dostačující. Již dnes, především díky zachované zpětné kompatibilitě, vychází každý den pro alfu nové mise, nepřekvapivě především MP kooperace. Pokud se BI podaří v MP více prosadit AI headless clienty, tak se máme rozhodně v budoucnu na co těšit i na tomto poli.
Jen pro doplnění je nutné dodat, že koupí komunitní alfa verze se vám automaticky zpřístupní jak beta, plánovaná přibližně na léto, tak plná verze, která by měla vyjít v druhé půlce letošního roku.
Alfa Arma 3 má slušně našlápnuto, a zcela po zásluze se prodává ve velkém. Myslím, že vás jen tak nezklame, ba spíše naopak. Pokud na to máte stroj, tak neváhejte.