Minirecenze Arma 3 Alpha
Už nějaký ten den je komunitní alfa verze Arma 3 k dispozici, takže je na čase si ji trochu představit.
Nechci vás zatěžovat přesnými detaily, co alfa obsahuje, protože si je ani sám přesně nepamatuji, takže rovnou k věci. Arma 3 je nástupcem ArmA 2 a dala by se zařadit do linie vycházející z původní Operace Flashpoint (dnes ArmA: Cold War Assault). To sebou samozřejmě přináší výhody i nevýhody.
Za výhodu se dá rozhodně považovat fakt, že kdo se orientoval v ekosystému předchozích dílů se i v trojce rychle najde. Zpětná kompatibilita tu je a i přes několik novinek tu stále máte description.ext, sqs či sqf soubory a další tvůrcům již znalé postupy. Díky tomu může komunita využít své dlouhodobě získávané znalosti a zkušenosti a začít tvořit od prvních hodin vydání.
Na druhou stranu z použití další generace enginu vyplývá, že i trojka si sebou nadále nese některé neduhy předchozích dílů. Stále jsou tu konflikty v kolizním systému, stále je tu tráva, která se vykresluje kolem vás a kterou AI nevnímá a jsem si jist, že časem určitě narazíte na něco, co vás na enginu štve už od Flashpointu. Ještě se hodí upřesnit, že z předchozího spinoffu Take On Helicopters si Arma 3 alpha přenáší především ztvárnění oblačnosti a animace nastupování. Samotné ovládání helikoptér se podle mne nijak zásadně neliší.
Na první pohled by se mohlo zdát, že po grafické stránce je třetí díl jen znovu vylepšená dvojka, ale osobně bych se směle nebál říct, že tentokrát je posun oproti předchozímu dílu především v uživatelském zážitku. Co se týče ovládání postavy, tak konečně jsem měl z hraní dobrý pocit, který jsem od Flashpointu v ArmA sériích postrádal. Není to možná úplně realistické, ale domnívám se, že v tomto případě je ústupek k hratelnosti více než vítanou změnou. Pokud k tomu přidáte takové drobnosti jako je možnost si lépe pohrát s polohou těla (výchozí ctrl + w/s), tak přiznávám, že ovládání mě velmi mile překvapilo nejen tím, že se konečně zbavilo některých neduhů předchozích dílů. A hardcore jádro, kterému přijdou pohyby moc rychlé, si je případně modem poupraví.
Jak jsem se již zmínil, tak alfa verze má v kolizním systému stále chybky, ale i tak se engine v tomto směru posunul o mílový krok kupředu. Jízda autem přes překážky je prostě úplně někde jinde než byla ve dvojce. Z mého pohledu rozhodně jedno velké plus. Animace postav po zásahu díky rag dollu dobře vypadají, ale osobně mě tato novinka nějak zásadně neoslovila.
Z čeho jsem ale byl rozhodně nadšen (už při focus testu) je potápění a celkově prostor pod hladinou. I když asi i zde bude co ladit, tak již dnes se mi líbí takové drobnosti jako zvuk, který se při pohledu zpod hladiny přizpůsobuje vodnímu prostředí.
Editor, který sám považuji za naprosto nepostradatelný pro Arma sérii, tu pochopitelně je a přináší krom klasických voleb možnost rovnou vkládat celé sety a urychlit tak vlastní tvorbu. Jinak vše zůstává při starém – jednotky, skupiny, spínače, waypointy, moduly.
Alfa sebou sice přináší jen omezený výsek jednotek, zbraní a dopravních prostředků, k dispozici je „jen“ ostrov Stratis spolu se čtyřmi základními „showcase“ misemi, ale pro prvotní otestování je podle mne obsah dostačující. Již dnes, především díky zachované zpětné kompatibilitě, vychází každý den pro alfu nové mise, nepřekvapivě především MP kooperace. Pokud se BI podaří v MP více prosadit AI headless clienty, tak se máme rozhodně v budoucnu na co těšit i na tomto poli.
Jen pro doplnění je nutné dodat, že koupí komunitní alfa verze se vám automaticky zpřístupní jak beta, plánovaná přibližně na léto, tak plná verze, která by měla vyjít v druhé půlce letošního roku.
Alfa Arma 3 má slušně našlápnuto, a zcela po zásluze se prodává ve velkém. Myslím, že vás jen tak nezklame, ba spíše naopak. Pokud na to máte stroj, tak neváhejte.
![](/file/arma3_session_lost.jpg)
Přesně ta poslední věta to vystihuje: Pokud na to máte počítač :-) Poněvač čím vyšší číslo Army tím vyšší nároky :D Jen by mě zajímalo kde máme ty Dedikáče? Slyšel jsem něco o tom že je s tím tak trochu problém :D
Docela se těším na finální produkt, ale pořád mě štve neustále se
opakující hodnocení ve stylu, pokud máte vynikající stroj není co
řešit, to opravdu není..
když jsem začal hrát původní OFP, tak jsem měl pár měsíců nové pc,
pak přišla Arma, Arma 2 a tyto hry jsem už nerozjel, zárove?? to byly však
i nově vycházející hry, které mi nešly vůbec zapnout… technologie šly
hodně kupředu. A tak mi Arma ležela doma několik let, než jsem mohl mít
nové PC (po 10ti letech jsem se dočkal), dal jsem si záležet, abych rozjel
obě Army. Hlavně jsem se soustředil na základní desku, vybíranou podle
procesoru.-). Teď už je podle mne situace daleko lepší, než dříve.
Výkonově počítače příliš nerostou. Jen to chce skutečné pc a ne to
hrát na notebooku či tabletu:-D. Jinak recenzenti by se nad sebou měli
zamyslet, až budou hodnotit finální verzi, tak ať také berou v potaz, že
je to vojenský simulátor a každý simulátor je náročný. U Army je navíc
zázrak, že při takové rozloze, počtu objektů a AI je grafika na takové
úrovni, v porovnání s jinými simulátory. A ještě jedna rada Armu nelze
srovnávat S CoD a podobnými oddychovkami.
A3 ještě nemám, ale z toho co jsem viděl se mi líbí. Jen doufám, že se v A3 už konečně chytnou i PvP jak to bylo v OFP. Taky hrozně rád hraju kooperace, ale tohle v A2 hrozně chybělo a hrát jen Dominaci a Warfare se prostě nedá. Stratis je na střílčky jak dělanej co jsem videl na YT.
PVP mapy už tam jsou a coopek plno. Jen mě stream! Protože když spustím dedikáč tak už nemůžu díky němu hrát na něm poněvač už hru mám spuštěnou. Je to mrdat prostě nechápu to. a BI se ohledně dedikáče nevyjadřuje takže mrdat!
Chápu, že je to teď oser, ale tohle nepomhlo: http://forums.bistudio.com/showthread.php?… ?
Jo jde to spustit server i hra podle toho návodu ale spadne to po chvíli :-( Navíc ty mapy ve více lidech opravdu lagujou. ArmA2 mi jela i se serverem nádherně ale tophle je humus…
Zdar Stíle, hele tohle je ALFA! Zdá se mi, že jsete si to všichni pořídili na to, aby jste hned mohli hrát mulťák jako v hotový hře. Alfa slouží jako testovací verze, takže hledej chyby a reportuj je a nehraj mulťák. Tak honem do editoru a makej. :-) (nadsázka)
Vím moc dobře že to je Alpha:D Už jdu reportovat nafoceno toho mám už dost :D
Ľudia aj Vám robí veľký počet AI a kouř (výbuchy) problém ? Inak MP by som rád hral ale pri 5fps to nie je možné. Dnes som si zapol nejakú hru s 16 ľuďmi, respawn na letisku a hneď sekanica a ešte som pár krat umrel :D
Potvrzuji, že se vzrůstajícím počtem jednotek mi fps jde rychle dolů. Hodně rychle oproti dvojce či Arrowhead. Počkám do budoucna, v létě trošku potuním některé součástky a budu doufat, že v betě či full se tohle vylepší.
No to budú musieť riešiť, pretože sa kampa?? nebude dať hrať, keď sa tam desiatky jednotiek vyrúti ako to bolo v A2 alebo OA. Zo srandy som si zahral na Steamu demo OA a tam je to ok s 40+.
Na focus testu jsme narazili na to, že AI se teď ve skupině automaticky nepohybuje jen podle velitele, ale podle svého „subvelitele“. Takže pokud máš „za sebou“ nějaké jednotky (i když jim přímo nevelíš) a odkloníš se od skupiny, tak se drží tebe a ne velitele. Otázka tedy je, kolik takových podobných úprav se provedlo, jaký mají výpočetní vliv a zda se to vlastně bude dát nějak závratně optimalizovat.
jsem nadšenej, pohyby skvělý, AI dobrý, rozšíření pod hladinu má díky rybám výbornou atmosferu a poskytuje spoustu možností. jedinýco mě překvapilo že interiery domů jsou prázdný -kazí to atmosferu, ale doufám že to je alfou. A na rok starym notebooku mi to chodí líp než ARMA II
Na kolik Kč/h máte smlouvu z BISkou ? Zajímá mě to jako vedlejšák, že bych taky reportoval chyby (dělal jim testera). Protože, přeci jim neopravujete chyby zadarmo, to dá rozum že ?
Když tak mi to hoďte do smsky kdo máte číslo, a nebo sem. Já tu zase někdy zavítám…
Tvým „platem“ je sleva na finální verzi hry, za kterou si ji předplatíš. Ber nebo nech být :)