EPJ Bulvár

EPJ Bulvár

Celoush – 18.3.2014 12:39

Recenze Arma 3 kampaně Východní vítr aneb Survive, Adapt, WTF!

Kampaň Arma 3 máme za sebou a rozhodl jsem se sepsat nějaké krátké dojmy, které ve mne zanechala. Předem upozorňuji, že jsem se snažil úplně vše neodhalit, ale budu řešit děj, takže pokud si nechcete nechat předem nic dalšího prozradit, pak se čtením vyčkejte, než sami kampaň dohrajete.

No asi jste všichni zachytili, že kampaň nevyšla najednou v září při oficiálním vydání hry, ale vycházela po jednotlivých epizodách v průběhu přibližně půl roku.



První epizoda nazvaná Survive v rychlosti vnese hráče do globální situace, která panuje ve světě v roce 2035, kdy se kampaň odehrává. Bohužel mi ale po těch pěti měsících od spuštění nijak zvlášť neutkvěla v paměti, i proto, že se s ní nadále v kampani nijak nepracuje, což je možná škoda. Příběh vás tedy rovnou přenese na Stratis do kůže Kerryho a zanedlouho rovnou do konfliktu s lokální armádou. Název „Survive“ napovídá, že půjde hlavně o přežití a o to první mise skutečně jde. Pak se ale hráč setká k Millerem a průběh se nastaví do předchystaného rámce. Vyber si vybavení, kterého je možná až zbytečně moc, poslechni si, co si vykládají vojáci na improvizované základně, vyber si nějakou vedlejší misi nebo jdi rovnou na tu hlavní, která posune děj kupředu. Ještě se vrátím k systému vedlejších misí. Když jsem kdysi recenzoval Armed Assault, tak právě systém volitelných misí jsem jako jednu z mála věcí tehdy chválil. Tady ten systém je také, ale vše se odehrává na základně, která bohužel na mne nezapůsobila jako živá základna, ale jako nějaký meziprostor (hub), kam si jen odskakujete mezi jednotlivými misemi a kde bohužel není šířeji využita zpětná vazba okolního dění či průběhu misí. Jen dialogy mi v tomto případě nestačily. Neuvěřil jsem. Samotné mise ale nejsou špatné. Už si nevybavuji, jak přesně šly za sebou, ale pamatuji si některé detaily z nich a celkový dojem, který byl po dohrání dobrý. Závěr s přesunem na Altis vypadal slibně.

Ke konci listopadu jsme se dočkali druhé části Adapt, která začínala misí jenž asi nejvíce nesla duch slova Survive. Po ní ale přepnula do klasiky s provizorní základnou v meziprostoru a následným vytlačováním nepřítele z různých lokalit. Občas nějaké to dilema komu pomoci a komu ne a s tím bohužel spojený i zvětšující se divný pocit nedotaženosti. Když vám velitel do rádia dá najevo, že vaše rozhodnutí se mu rozhodně nelíbilo a pak se po návratu na základnu nestane nic, tak to ve vás dojem jen utvrdí. Po pár trápeních s velením AI se konečně přiblížil závěr a s ním první velký zvrat s Millerem, který mne osobně hodně navnadil na třetí část. Do té doby čistě militantní kampaň nabere dalšího neznámého rozměru.

A pak konečně přišla třetí část – Win. Mise za NATO mne přiznávám bavily asi nejvíce. Je v nich cítit už minimálně technologická vyrovnanost s nepřítelem a mise neobsahují tolik dlouhých přesunů jako první dvě části a mají svižné tempo. Podivné mi snad přišlo jen střídání, kdy občas hráč velí a pak je zase jen pěšákem, ale hlavně jsem nepobral celkový úvod, kdy Kerry dostane pro mne nepochopitelnou čočku od velitele. Začínal jsem mít dojem, že mi něco uchází. Pak přichází zemětřesení a vy rychle hrajete mise jednu za druhou a snažíte se vytlačit nepřítele z Altisu a čekáte, že konečně zjistíte, co se to tu ještě děje. Závěr se pomalu blíží, Miller se vrací, já si ze dvou konců volím ten s ním a amfiteátrem (kdo by jej taky nevolil?) a … namísto odpovědí, které si podle mne zasloužím a namísto očekávaného nastolení aha momentu se dostavuje wtf moment a přichází titulky. Ten pocit při nich se těžko popisuje. Přemýšlíte nad tím, co se snažili autoři říct, ukázat a snažíte se zachytit nitky jejich myšlení. Uvažujete, zda jste fakt tak hloupí nebo zda se z vás jen někdo nesnaží hlupáka udělat. Vybavujete si jednotlivé části, které si pamatujete a dáváte si je dohromady, zda vám nedají nějaký větší smysl. Ale nakonec prostě pocítíte, že chcete vědět víc! Nevím, zda to byl záměr, či výsledek designu kampaně, ale takový závěr by mne vůbec neuspokojil. Jenže pak po závěrečných titulkách přijde ještě jedna mise. Lituji těch, co hru ve vzteku při titulkách vypnuli. Poslední mise po závěrečných titulkách přichází a vy doufáte, že teď to musí přijít. A nepřijde. Poslední mise je dobrá, zajímavá, pěkně udělaná, můžete v ní skutečně i něco málo zjistit, pokud jste tedy dotyčné místo již předtím neprohledali, ale samotná mise je nastavená tak, že vaše úmrtí ji okamžitě ukončí a tím wtf pocit ještě umocní. Osobně si myslím, že když ne hlavní hrdina, tak rozhodně hráč si zaslouží lepší a širší vysvětlení. Poslední dvě mise by si buď zasloužily předělat nebo doplnit o vysvětlení pro ty, kteří si všechny střípky nedokážou spojit. říká se, že tvůrci často podceňují inteligenci čtenáře a přeceňují jeho znalosti. Bohužel tady se podle mne na horším výsledném dojmu zřejmě podepíše i fakt, že většina lidí hrála kampaň v průběhu půl roku a nepamatují si, co bylo třeba zmíněno o tom, co se mělo stát v Turecku (Deployed under the auspices of a swift humanitarian response, Turkey – decimated by a series of devastating and unprecedented natural disasters – fell within months to ruthless Iranian Armed Forces). Dokázal bych si představit nějaké rekapitulační video odhalených zásadních informací či závěrečné video zobrazující, co se stalo s oním přístrojem nebo jak dopadly ostatní postavy. O nějaký epilog si kampaň vyloženě říká!

Viděli jste seriál LOST a jak skončil? Tak podobný dojem jsem měl i z konce Východního větru. A asi ne náhodou jsem si vzpomněl i na podivný zvrat v Armed Assault s královskými jednotkami střílejícími civilisty. Ve skutečnosti to tehdy měli být převlečení OPFOR vojáci, což v původní verzi snad nikdo nepochopil.

Mám obavu, jak závěr Východního větru hráči přijmou.

EMSI 18.3.2014 18:07:41

Viacmenej súhlas s recenziou. Zatiaľ najhoršia pôvodná kampa?? – http://armaseries.blogspot.com/…-ako-to.html

Stealth 18.3.2014 19:53:32

Nemůžu asi než souhlasit sice jsem jen v půlce druhé kampaně a ikdyž mě pobíhání s partyzáni trošku připomělo OFP. Tak pořád kskru nechápu že jdeme na misi uděláme ju a jsme prozrazeni a zase a zase a zase každá mise je v podstatě stejná. A chybí mi tam váíc nápadů animací atd. Arma 3 si zasloužila klepší kampa?? ale člověk co to dělal má asi osinu v zadku :-) Jinak je to krásná hra :D

Armored_Sheep 20.3.2014 14:45:44

Mně ten nedostatek odpovědí nikterak nevzrušuje. Hraješ za obyčejného vojáka ne za hrdinu co spasí svět. Jestli něco ten konec kdy pomůžeš Millerovi pro mne znamená, tak že ten kdo strká nos do věcí kterým nerozumí může velmi lehko způsobit větší zlo než ten kdo se drží své role (rozkazů).

Celoush 20.3.2014 16:09:56

Jaké větší zlo ale svou zvědavostí Kerry způsobil? Co vlastně svými „rozhodnutími“ ovlivnil? Přišlo mi, že stejně byl jen pozorovatel dění, které vlastně ani pořádně nemohl změnit. Prostě, když už ne Kerry, tak hráč si zasloužil vědět víc. Pokud jsou záměrně nezodpovězené nějaké otázky kvůli dalším DLC, pak šlo oznámit, že příběh vlastně není uzavřen, i když ten Kerryho třeba ano. Já myslím, že se dalo držet osvědčených postupů (zodpovědět otevřené otázky) a neexperimentovat s nějakou jinou formou vyprávění ve snaze o odlišnost. Arma už tak je odlišná od ostatních her více než dost.

Armored Sheep 20.3.2014 20:48:51

Já to pochopil tak (dohrál jsem oba konce), že Pokud Kerry pomůže Millerovi, budou válka eskaluje a budou bojovat CSAT NATO i zelení všichni proti sobě (o zemětřas). Pokud se bude držet rozkazů, NATO i CSAT se stahnou a na ostrově bude mír.

Celoush 21.3.2014 15:08:30

A teď si zkus představit, jak by sis to vyložil, kdyby si neznal oba konce, protože to je stav, kde většina hráčů bude kampa?? hodnotit.

Noobsaibot 8.4.2014 20:12:54

Tak jsem kampa?? taky dohrál. Líbila se mi první část, protože jsem nebyl velitel, ale jen obyčejnej pěšák. To mě baví víc, než pořád každou misi někomu velet. Jinak příběh jsem nepochopil, kdybyste tady nenapsali, že to má dva konce, tak o tom ani nevim. Ani nevim, jak vyberu ten druhý konec, jaký konec to je. Ani nevim kam zmizel Miller. Vybombardoval jsem nepřítele z toho jednoho města, ty se vzdaly, naběhly titulky. No a potom jsem odvezl reportéra konec. Já prostě nevim. Mám v těch jménech chaos, a vůbec jsem ten příběh nějak nepobral…

Celoush 9.4.2014 10:04:53

Právě v té předposlední misi, kde jdeš pozorovat a posílat podporu na nepřátelské jednotky z kopce ti na začátku volal vysílačkou „týpek“ a ty sis mohl vybrat, zda půjdeš za ním nebo na ten sraz k útoku.

Noobsaibot 9.4.2014 15:30:07

Aha, no tak to mi nějak úplně uniklo.

Mikkes 9.4.2014 19:04:27

TAK som si počkal a zahral si to celé naraz. Dojmy nie sú najhoršie, ale určite súhlasím s názorom, že je to najslabšia kampa?? od BIS-ákov akú som kedy hral. A pritom potenciál tam bol. Strašne mi chýbalo používanie techniky…neustále pobehovanie po svojich či na osobáku ma iritovalo. Zasadenie do budúcnosti ma serie maximálne a myslím, že je to najvačšie mínus, aké Arma III má. Aj keď sci-fi milujem, do army nepatrí. Pôsobí to tu ako hnoj…a hnoj patrí na pole !

Noobsaibot 9.4.2014 21:18:30

Budoucnost mě taky štve…Vůbec se v názvech zbraní a techniky taky nevyznám. A přesně nejvíc mě bavila původní OFP kampa??, protože tam jsi opravdu vyzkoušel všechnu techniku (tanky, vrtulníky, letadla atd). Tady pořád hraješ prostě jen za pěšáka. Vůbec ani nevím, když jsem si slétnul s letadlem. To samé v Arma 2, kde vlastně s Raptorem jsem si slítnul jen v tý jedný vycvikový misi a potom už nikdy.

Adam 13.4.2014 17:12:55

Očekavál jsem že nějak smysluplnejš využijou ty robotický vozidla. Ty v kampani snad ani nebyli. Potápění jakbysmet. To bylo v jedný misi a ta ještě byla zkopírovaná z alfa verze. Kromě toho zemetřesení tam nic z budoucnosti snad ani nebylo použitý, tak nějak nechápu proč se to teda muselo odehrávat v roce 2035. První a druhá část kampaně dobrý, to beru, ale ta třetí část byla prostě slabá. Všechny mise ve stylu:„tady máš 8 lidí a dobyj tohle a tamto.“ A takový zrovna nemusím. Nejradši ze všech misí co Bis kdy udělali mám Manhatan a nic podobnýho tu prostě nebylo. Ve třetí části nebyla žádná kterou bych si chtěl zahrát znova.

retet 30.5.2014 13:05:10

„Nejradši ze všech misí co Bis kdy udělali mám Manhatan a nic podobnýho tu prostě nebylo.“

Manhatan byl duvod proc jsem odinstaloval Armu 2. Nejenze mise po tom co byl znicen a mam se dostat do mesta byla plna bugu (dokonce mi zmizly npc i kdyz stale mluvily a na mape byly), ale kdyz jsem si vzal auto a jel do mesta objizdkou , po pul hodine kus od mesta mi bud vybuchlo auto znicehonic, nebo mne kilnula neviditelna kulka. Od ty doby uz nikdy vice… Stale stejne mechanismy uz od OFP.

Celoush 30.5.2014 14:15:24

Neviditelné kulky v OFP? To jsem zažil jen ve fan misích. Oficiální mise většinou měly hodně daleko nějaký spínač a varování s hláškou o opouštění prostoru a pak teprve případný neúspěch mise.

Adam 31.5.2014 10:10:10

@retet: myslíš určitě manhatan? to co popisuješ mi spíše připomíná mrazivý chlad (nebo jak byl název) a tam byly neviditelný kulky, resp. hranice za kterou když si dojel, tak tě to automaticky zabilo.

Celoush 31.5.2014 10:52:24

Ale jinak souhlasím, že Manhattan je konceptem prostě skvělá mise, ale taky pěkně velké sousto, strašně těžce odladitelné.

Adam 31.5.2014 12:21:20

Jaktože těžko odladitelné? Vždyť to je v podstatě několik jednoduchejch misí vedle sebe. Nic víc.

Celoush 2.6.2014 11:55:16

Některé jsou pravda jednoduché mise, ale jsou zasazené v kontextu globálních událostí, která mají určitou míru náhodnosti (např. základna povstalců není vždy na stejném místě) A právě tady vznikají často tyhle bug stavy, kdy někdo není někde kde má být, protože se stalo něco, co se žádném testerovi nikdy nestalo a AI buď již neexistuje nebo je úplně někde jinde atd. Ale dá se to do určité míry a ztráty náhodnosti a autencity „osekat“ a ohlídat.