Typologie Arma hráčů
Od vydání Flashpointu letos uplyne čtrnáct let a za tu dobu hraní Arma série jste jistě narazili na spoustu lidí, kteří se označovali za její hráče či dokonce fanoušky a přitom jste o nich nikdy pořádně neslyšeli, či jste je nikde dosud nepotkali. Často se v případě této série mluví o silné komunitě, která za hrou stojí a kterou mnozí vnímají jako kompaktní celek. Pravděpodobně jste také narazili na časté výtky těchto hráčů vůči určitých aspektům hry, které se naprosto rozcházely s vaší hráčskou preferencí a nad kterými jste kroutili hlavou. Za dob hraní jsem narazil na spoustu zajímavých členů komunity a na základě těchto zkušeností jsem se rozhodl sepsat tuto typologii hráčů Arma série.
Multiplayer hráč
Z názvu je víceméně jasné o koho jde. Jsou to hráči, kteří upřednost?ují sociální aspekt hry a jde jim o společný zážitek či prožitek ve virtuálním prostoru, nejlépe po boku svých kamarádů, známých, ale i neznámých v různě organizovaných akcích, misích či herních systémech. Tento typ by si dal rozdělit na tři směry:
- Kooperativci – tito hráči se soustředí na hraní ve skupinách, často plní různé vojensky laděné mise či úkoly a jde o pomyslné hardcore military fanoušky série. Jsou to zárove? oni, kdo jsou často velmi kritičtí k Arma sérii, co se týče výtek ohledně realismu. Jsou to lidé, kteří obdivují mody jako ACE či Task Force Radio, bez kterých si hraní nedokážou představit a pro které je hraní s vanila verzí často nepředstavitelné.
- Kompetetivci – část hráčů, pro které je Arma spíše než simulace skutečného konfliktu jen jakýsi vyhovující herní autentický systém. Jde o ty, kteří vyznávají konflikt proti skutečným hráčům než proti umělé inteligenci, kterou často, jako se svým protivníkem, opovrhují. Jejich modlou jsou mise jako CTF (Capture The Flag), různé Team deathmatch mise či dnes třeba oblíbené Battle Royale mise.
- Roleplayeři – jak název napovídá, jde o hráče, kteří rádi a ochotně sehrají své role v příběhu či misi, které často vůbec nemusí mít akční charakter. Stanou se tedy klidně piloty vrtulníku, který dopravuje jednotky do místa konfliktu, zahrají si na policisty a lupiče či obchodníky v různých City Life RPG. Jsou to prostě lidé, pro které není militarismus prvořadý a jde jim hlavně o autenticitu prožitku. Stejně tak bych do této skupiny zařadil ty, kterým jde i postupný vývoj a persistentnost virtuálních atributů jejich postavy či samotné výbavy.
Singleplayer hráč
Hráči, kteří nemají žádný problém sehrát fiktivní scénáře určené jen pro jednoho hráče či je dokonce vyhledávají a pro které může být sociální aspekt multiplayerového hraní něco neznámého či příliš chaoticky neuchopitelného a proto jej nevyhledávají či rovnou odmítají. Tito hráči by se dali rozdělit do třech směrů:
- Předělovkáři – hráči, pro které je příběh v misích nosný natolik, že mu jsou ochotni obětovat volnost a otevřenost, kterou Arma nabízí. Jsou to často ti, kteří nevyznávají dlouhé a pro ně nudné přesuny, ale raději uvítají předělovou scénu, která je o těch pár kilometrů posune v příběhu sama. Nemusí jít ale nutně o vyznavače koridorovek.
- Openworldaři – ti, kteří mají rádi, když jim mise stanoví cíle, ale nechá na nich, jak se s nimi vypořádají. Čím víc volnosti, otevřenosti, možností nastavení, tím lépe pro ně. Jasně, dobrý příběh a hezké předělové scény chtějí také, ale spíše mají rádi klasické pravidlo, že dobrý vypravěč příběh jen naznačí a nechá čtenáře (respektive hráče) si ho sám odvyprávět.
- Sandboxáři – zvláštní těžko uchopitelná sorta hráčů, kteří nutně nepotřebují k hraní nějaký příběh, protože nemají problém si ho vytvářet sami. Klidně si jen tak stáhnou nový addon, otevřou editor, vloží do něj různé addony a dělají si, co se jim zlíbí. A co víc, bohatě jim to stačí!
Tvůrce
Svým způsobem zcela zásadní, nejmenší, ale často nejviditelnější komunitní skupina. To oni, tráví svůj volný čas nad různými editory, kde využívají svých znalostí z modelování objektů, texturování, ale i programování či skriptování. Stejně jako ostatní, ani tvůrci netvoří jednolitou část. Mají sice tendenci se sdružovat pod pokličku většího celku (modu) a vytvářet společné dílo, přesto se mezi nimi občas najdou různí ninjové, kteří se dokážou pohybovat hlouběji ve více směrech, ale ty tři zásadní bych viděl takto:
- Příběháři – každá alespo? trochu dobrá mise má na pozadí nějaký příběh. Něco, čím se snaží hráčům osvětlit situaci a trochu mu pomoci proniknout a vžít se do děje či do pocitů hlavního hrdiny. Ti nejlepší se navíc snaží předat hráčům něco víc než jen další napínavou přestřelku za ranního rozbřesku. Do této kategorie spadají tvůrci (SP i MP) misí a kampaní, kteří své dílo staví právě na příběhu.
- Systémáci – tvůrci, kterým nejde ani tak o příběh, jako spíše o vytvoření nějaké (nejčastěji multiplayerové) herní situace, která bude hráčům umož?ovat prožívat smysluplné herní zážitky různé povahy. Jsou to tvůrci, kteří stojí za různými CTF mapami, jsou to oni, kdo vytvářejí herní systémy jako CTI, Evoluci, Epoch, City Life, které sice mohou využívat vyprávění, ale nosným prvkem jsou častěji spíše zajímavé, a často ne zrovna realitě odpovídající, herní mechanismy. Na druhou stranu bych se ale mezi ně nebál zařadit i ty tvůrce, kteří se snaží tvořit kooperativní mise zaměřené na hc military jádro. Většinou jde o velké znalce chování a problémů enginu, kteří si uvědomují, co za problémy sebou přináší funkční multiplayer pro bezproblémový chod mise. Pojmy jako sqf, fsm, lokálnost objektu či optimalizace jsou doslova jejich denním chlebem.
- Addonisté – ti všichni, kteří vytvářejí nové jednotky, zbraně, dopravní prostředky, ale i ostrovy. Teoreticky by se dali rozdělit právě podle zaměření či specializace (textury, konfig), ale jako celek vytvářejí jednu z nejvíce viditelných subkomunit Arma scény. Jejich znalost enginu se místy prolíná s tvůrci herních systémů, ale pokud dojde na slova o konfigu, těžko budete hledat větší odborníky.
Prezentátoři
V poslední době stále více se rozšiřující skupina, která se nesnaží hrát kvůli sobě, ale pro prezentaci ostatním. Jsou to hráči, jejichž názory jsou v komunitě často nejviditelnější a nejhlasitější, bez ohledu na to, jak moc pravdivé jsou.
- Streameři – fenomén poslední doby. Hráči, kteří dokážou svým živým hraním ostatní zaujmout natolik, že je baví je pozorovat či s nimi rovnou při hraní komunikovat.
- Videotvůrci – všichni ti, co tvoří videa ze hry, ať už jde o prezentaci novinek, modifikací, zajímavých akčních scén, sestřihů z různých SP i MP scénářů, ale i tvůrci tutoriálů jak pro hráče, tak pro tvůrce.
Sami byste pravděpodobně dokázali scénu a její členy přeuspořádat jinak, ale berte to jen jako můj náhled na aktuální i předešlou scénu. Taktéž nechci tvrdit, že každý musí spadat jen do jedné kategorie. Pravděpodobně se sami najdete ve více skupinách, které odpovídají vašim herním preferencím.
Nicméně se tímto trochu snažím apelovat na všechny Arma hráče, aby byli názorově více tolerantní, co se týče svých výlevů ohledně chyb či novinek, které jim přijdou na hře naprosto zásadní či naopak zbytečné. Arma scéna je svým herním rozsahem tak velká, že každá zpráva, novinka či změna nemůže potěšit úplně všechny a je více než pravděpodobné, že to, co zrovna vám přijde zbytečné, zase může enormně zajímat jinou skupinu hráčů a naopak věci, které vy na hře zásadně postrádáte, nemusí zajímat nikoho jiného, než jen tu jednu skupinu hráčů, do které zrovna silně patříte.
Obdobně apeluji i na tvůrce obsahu. Zkuste se zamyslet nad tím, kdo bude vaše cílová skupina a zkuste objevit a poznat, jak se chová, co používá či naopak v žádném případě nepřekousne. Možná zjistíte, že udělat CTF mapu pro kompetetivní hráče, která bude vyžadovat funkční ACE mod, není zrovna nejlepší nápad. A nebo si ověříte, že vytvořit příběhovou, napínavou misi plnou předělových scén, která ke konci z ničeho nic nutí hráče proběhnout dva kilometry lesem na místo přehrání finální předělové scény, není zrovna to pravé ořechové. A nic na tom nemění fakt, že v obou případech se najdou tací, kterým to vůbec vadit nebude.
Čistě ze zájmu bych vás poprosil o vyplnění kratšího dotazníku, kde se prosím pokuste sami zařadit do uvedených kategorií.