Recenze The Last

Téměř jak z čistého nebe, bez nějakého většího předchozího ohlášení, se na Steam Workshopu objevila nová Arma 3 mise od Sarge Studia, která nese název The Last.



Mise se označuje jako krátká a atmosférická a pokud si ji sami zahrajete, pak uznáte, že popisek je trefný. V misi se vžijete do role poručíka George Smitha, který se svou pětičlenou jednotkou, s krycím názvem Hádes 1, při operaci „Noc bohů“, plní speciální úkol na Stratisu. Jenže mise už svým popisem v briefinku trochu klame. Ve skutečnosti se přenesete až za popisované události, kdy vaše jednotka již splnila svůj úkol a čeká na vyzvednutí a čeká ji závěrečný přesun na místo vyzvednutí. Následný průběh je v podstatě předem nalajnovaný. Mise se drží klasického story-driven stylu, který je tak trochu doménou Sarge Studia. Tentokrát vůbec neočekávejte nějakou větší volnost či možnost výběru postupu. Za celou dobu se přesunete v podstatě jen o pár set metrů, přičemž si pravděpodobně dost zastřílíte a asi i zanadávate na AI. Záleží jak moc budete šikovní a jak moc se bude vašim spolubojovníkům dařit. Vaše jednotka se totiž pohybuje samostaně, ale tím, že na vás občas spoléhá vám dá najevo, kde je vaše pozice. Pokud se moc zdržíte či budete příliš rychlí, pak si můžete být jisti, že vás čekají jen problémy.

Celou misi odehrejte s nočním viděním, které spolu se zvukovou kulisou, vytváří povedenou a funkční atmosféru probíhajících okolních bojů. Pro ještě lepší vcítění do role vám navíc notně napomůžou i kvalitně nadabované radiové hlášky, o které se i tentokrát postaralo Fénix ProDabing studio a jejichž kvalita je víceméně standardní.

Pokud se tak i vy po pár minutách dostanete na Olymp a dočkáte konce příběhu Hádese, pak možná také pocítíte, že jste si zahráli kvalitně provedenou tradiční čistě vojensky orientovanou misi, která ale není ničím neobvyklá. Což o to, možná to někomu bude stačit a přesně na to čeká, ale pak přijde titulek, který vám ukáže vámi dosažené skóre, které se ale podle mne do takové mise nehodí. To jsem to hrál kvůli nějakým bodům? Tahle mise přece nebyla o střílení kachen, tady nešlo o nošení vlajek, tady šlo o přežití a splnění úkolu. Co když můj herní styl není vše postřílet, ale preferuji stealth postup? O čem tedy závěrečné skóre vypovídá? Získal jsem bodů málo? Hodně? Co jsem udělal dobře? A co ne? Co se vlastně bodovalo? A vlastně proč?

Tak si tak sedíte a koukáte na ten závěr a přemýšlíte, co to mělo všechno znamenat a zda to nebylo tak trochu málo. A v tom přijde závěr, rozhovor dvou bratrů (reflektující skutečný vztah hlavního autora mise a jeho bratra) se závěrečnou pointou, který celou tu misi posune přesně o ten stupe? dál, který jsem u díla Sarge studia očekával. Byl jsem spokojen.

Poselství The Last, které jako celek přináší, funguje skvěle a zvolená kratší herní doba je podle mne naprosto adekvátní a vytváří herní zážitek, který by si hráči Arma 3 rozhodně neměli nechat ujít. Takových misí bohužel stále moc není.

Misi si můžete stáhnout ze Steam Workshopu. Záznam z mého hraní mise The Last: