Pár slov od Obi-Wana

Dnes je na řadě Obi-Wan o němž jste, pokud se nepohybujete mezi tvůrčí části komunity, asi pravděpodobně nikdy neslyšeli. Snaží se jít si svou cestou.

Jak a kdy si se o hře či sérii dozvěděl?

Začínal jsem u OFP, asi před sedmi lety. Hru donesl brácha, ale nakonec jsem u ní zůstal já. Po několika misích, které mi teda moc nešly, jsem objevil editor a v té chvíli to začalo.

Co si sám pro arma/ofp série dosud stvořil a co případně i pro další hry?

Mise jsem začal vydávat až relativně pozdě, první misi vlastně až na konci roku 2010. Od té doby to bylo několik single-player misí pro OFP, konkrétněji třeba Flammpunkt nebo Dlouhá cesta domů. Zárove? jsem taky dokončil kampa? s názvem Swift Time, taktéž pro OFP. Post-apokalyptická, trošku nepovedená kampa? na asi 20 misí. Naprostou většinu misí jsem vydával pod jménem „studia“ Natural Creation (http://nc-studio.8u.cz), což je takové malé studio, kam já a pár mých kolegů vkládáme své projekty pro veřejnost a čas od času pro naše návštěvníky webových stránek vytvoříme nějaký zajímavý článek, nebo něco podobného. Nově tam máme i fórum, ale to se zatím nějak nechytlo. Pro Armu 2 jsem vytvořil single-player misi s názvem Warhounds, kterou jsem dokončil v polovině léta. Bohužel se zatím nesetkala s větším úspěchem, i když je podle mě snad to nejlepší, co jsem vytvořil. Kromě misí už taky přes 6 let vedu svůj blog (http://obi-wan.blog.cz), kam píšu různé návody pro editaci, v minulosti pro OFP, nyní pro Armu 2. Před pár měsíci jsem slavil 50 000 návštěv, takže můžu říct, že je blog poměrně úspěšný. Blog je hlavně pro začátečníky, kteří pořádně neví, co by měli udělat první, počítám s tím, že zkušení tvůrci mají své, mnohem lepší zdroje informací. Mám tam už asi 60 návodů, většinu pro OFP, ale postupně se snažím zapl?ovat i rubriku o Armě.

Co tě vede k tomu, že se věnuješ tvorbě?

Baví mě vytvářet něco nového, něco zajímavého. A mám radost, když jsem prospěšný a dokážu udělat něco, co potěší ostatní. Jednoduchá pochvala „díky, dobrá práce“ potěší snad každého.

Máš nějaké větší ambice na poli tvorby her či jejího obsahu?

Můj sen by byla práce ve vývojářském studiu, ale mám k tomu ještě nějaký ten kus cesty. Snad se mi to jednou splní.

Jak se ti daří skloubit svůj volný čas a čas strávený tvorbou?

Je to, samozřejmě, velmi těžké. Ale dokud mám energii, chuť a motivaci něco dělat, dokážu pro editaci obětovat většinu ze svého času. Jelikož ještě tvorbu dopl?uji psaním návodů pro ostatní, musím si čas ještě víc rozdělit, ale pořád ještě to není nic, co bych nezvládl. Čas od času si musím dát od všeho pauzu, kromě Army mám samozřejmě i další povinnosti, ostatně jako prakticky každý. Samozřejmě mám období, kdy na Armu obecně nemám prakticky žádný čas nebo energii, nedávno jsem měl asi tříměsíční pauzu od všech Arma problémů, ale snažím se tvořit co nejvíc, edituju rád a… vždycky si najdu čas na věci, které zrovna chci dělat.

Jaký je tvůj pohled na komunitu? Českou i světovou. Sleduješ, co se děje, co vychází za addony či mise?

Celou dobu stojím tak trochu mimo jakoukoli komunitu. Největší slávu a aktivitu Ruprtovy party už jsem nestihl a nějakou další větší českou komunitu jsem nenašel, takže jsem vlastně mimo obraz. Čas od času zabrousím na některé mezinárodní stránky pro pomoc nebo nějakou Multi-player misi, ale ve skutečnosti si nedržím prakticky žádný přehled o novinkách ve světě, ani v ČR. Další problém je v tom, že hrát Armu jako takovou mě nebaví, takže nemám moc chuť hledat a stahovat mise a k nim připojené addony. Takže ne, nemám prakticky žádný přehled o ostatních. Je to trošku škoda.

Máš nějaký vzor v komunitě? Profesní vzor? Životní?

Znám několik lidí, kterých si vážím pro to, co dělají, pokud můžu odbočit od tématu, třeba Zak vedoucí youtube kanál ZeroEmpires vydává dvacetiminutové kvalitní komentáře her prakticky každý den, to mi přijde jako skvělá práce, takhle aktivní asi nikdy nebudu. Ale nějaký vyložený vzor, někdo, komu bych se chtěl podobat a v jehož stopách bych chtěl jít, to ne. Raději si zvolím nějakou vlastní životní cestu.

Jaké hry sám hraješ, jak často a který žánr či styl tě asi nejvíce oslovuje?

Mám rád hry, které mě nechají vydechnout a hrát si vlastním tempem, nejsou zbytečně komplikované, ale zárove? si zachovají dostatečně zajímavý obsah. Rád si odpočinu od všech problémů ve hře, kde mám možnost se zastavit, vychutnat si prostředí nebo prohlédnout něco zajímavého a pak až pokračovat. Další kategorii tvoří moje zamilované hry, které jsem si z nějakého důvodu oblíbil a i když je nehraji nikterak často, pořád k nim mám velmi kladný vztah a jsem za ně vývojářům dodnes vděčný. Jsou to Portal, Portal 2 a Age of Empires 2.

Jakou radu by si sám dal ostatním tvůrcům?

Nejspíš na to přišla celá řada lidí přede mnou, ale osvědčilo se mi pravidlo, že když něco pořád nejde, nejde a nejde, tak je lepší mazat a netrápit se. Arma má výhodu, že celou řadu věcí jde udělat několika způsoby, takže je možné vyhnout se problémům jinou cestou. Ale řekl bych, že už na to přišel prakticky každý, kdo se podíval do editoru.

A na závěr něco o tobě

Na úplném začátku jsem byl jenom mladý kluk, co neměl moc dobré představy o tom, co ho vlastně baví a co by měl dělat ve volném čase. Založil jsem blog a po krátkém čase napsal pár článků ohledně OFP. Najednou se na blogu objevilo víc lidí a vznikla postava Obi-Wan. Od té doby pokračuju v psaní nejrůznějších článků…vlastně, témata nejsou až tak rozmanitá…a po krátkém čase jsem se rozhodl věnovat se editaci naplno. Lidé přicházeli a to mi povětšinou úplně stačilo.

Poté jsem poznal své kolegy, Rychlopalbu, Antivira, později Littlejohnnyho, kteří mě všichni našli přes blog, pokud si dobře pamatuji, tak se naše první rozhovory točily okolo mé kampaně Swift Time, kterou jsem v té době teprve připravoval. Antivirus založil studio Natural Creation, my se do něj všichni přidali a byly to pro nás krásné časy. Později jsem s Antivirem přešel na Armu 2 a naše studio se tak nějak rozešlo. Nedávno se Antivirus překonal a vyrobil pro nás další webové stránky, kde snad budeme mít větší návštěvnost a úspěch. Ve studiu jako takovém jsme tedy zatím jen my dva, ale je to teprve krátce, co jsme znovu společnosti dali vědět, že jsme stále naživu. ?ekl bych, že se to časem rozjede a vybudujeme si malinkou komunitu kolem webu. Co se týče misí, které jsem vydal do světa, byly celkem dobře přijaty, ale jak už jsem psal, stojím mimo jakoukoli opravdovou Arma komunitu, takže si myslím, že mou práci ještě moc známých expertů nevidělo. Mise pro mě zase až tak důležité nejsou, snažím se je kombinovat s návody na blogu, který je pro mě stále hlavní zábavou a zdá se, že jsou hlavním důvodem, proč mě vůbec někdo na internetu zná. Budu se i v budoucnu snažit přidat co možná nejvíc článků, aby byly přínosem pro kohokoli, kdo se na mé stránky podívá.

Stránky: