Pár slov od ffredyka
Dnešní rozhovor je s mladým talentovaným tvůrcem, jehož jméno vám zřejmě nic neřekne, protože doposud se v komunitě moc aktivně neprojevoval, nicméně jde o jednoho z nejaktivnějších tvůrců misí Arma 3 dle Steamu, jehož mise Survivor se dostala do výběru TOP10 z Workshopu, který na konci září zveřejnil PCGamer.com.
Z následujících odpovědí by vám mohlo být jasné, že na tvůrce jako ffredyk, už tak často v komunitě nenarazíte.
Jak a kdy si se o hře či sérii dozvěděl?
Bylo to už dávno, byl jsem ještě malé štěně :-) . Nevím přesně, jak jsem se dostal ke hraní OFP, ale mám takové tušení, že jsem viděl, jak to hraje můj otec a chtěl jsem to zkusit.
Tehdá začalo mé malé dobrodružství s vojínem Armstrongem. Dodnes si pamatuji některé klíčové zvraty v příběhu, při kterých jsem panikařil (např. když padl Morton). K editoru jsem se dostal až o pár let později, kdy už jsem byl schopný nejen hrát, ale i tvořit.
Co jsi sám pro arma/ofp série dosud stvořil a co případně i pro další hry?
Pro OFP nespočet misí, většina z nich nikdy neviděla světlo světa. Vytvářel jsem mise hlavně pro hraní v privátním okruhu kamarádů, nikdy jsem je nikde nevydával ani nepropagoval.
Asi mé nejlepší mise pro OFP byly „Real life v2“, což byla taková simulace freeroamu. Defakto takový nikdy nepoznaný dědeček dnešního wastelandu na A3.
Poté jsem tvořil zombie mise s vlastní zombie AI. A na ten script jsem dodnes hrdý (200+ zombie najednou ve scéně, maximálně se mi povedlo vytáhnout to číslo až někam nad 600, jenže to už byl velký pokles FPS – kolem 10, což bylo tedy nehratelné).
Před rokem jsem vytvořil sérii misí „Spy Ops“ a ve druhé z těchto misí jsem konečně pochopil jak fungují dialogy a jak s nimi zacházet. A tehdá se mi otevřela nová sada možností pro kreaci misí.
Pro armu jsem začal dělat mise teprve nedávno (z OFP jsem skočil rovnou na Arma 3). Ale mé nápady asi nejsou tak špatné. Nejznámější mise, kterou jsem pro armu spáchal je zcela určitě „Survivor“. Jenž byla uvedená v PCGameru mezi TOP 10 misemi. Nikdy by mě nenapadlo, že mise s tak jednoduchým nápadem bude slavit takový úspěch.
Pak jsem dělal „Ultimate-Race“, což byl závod stylu NFS: Run a pár dalších malých misí pro zahnání nudy.
A právě teď tvořím revoluční misi, která nemá (co se hracím stylem týče) konkurenci :-)
A co tě vede k tomu, že se věnuješ tvorbě?
Baví mě to.
A asi i protože mě hřeje na srdci, když má můj výtvor úspěch (klidně i jen v privátním kruhu).
Jenže „baví mě to“ je výraz relativní.. Jeden čas mě to baví a proto jsem hodně aktivní a z mojí dílny lítá jedna mise za druhou. Jenže pak mě to bavit přestane a já hraji třeba i jiný hry a army se nějakou chvíli ani nedotknu.
Máš nějaké větší ambice na poli tvorby her či jejího obsahu?
Ano mám. Tvorba her byl vždy můj sen. Dokonce jsem pár vlastních her už vytvořil (ale zase jsem to šířil jen v privátních kruzích). Obsah pro hry dělám již dlouho a absolutním začátkem bylo asi GTA:SA a její modifikace SA:MP.
Každopádně, někdy v budoucnu bych se rád tvorbě her, či obsahu do již existujících, rád věnoval profesionálně.
Jak se ti daří skloubit svůj volný čas a čas strávený tvorbou?
Vcelku jednoduše. Věnuji většinu svého volného času tvorbě :-). Pokud mám v plánu něco jiného (třeba „kalbu“ s přáteli) tak prostě PC odložím a jdu se bavit i jinak. Jinak řečeno, sedím u toho pořád, tedy pokud nemám nic lepšího na práci.
Jaký je tvůj pohled na komunitu? Českou i světovou. Sleduješ, co se děje, co vychází za addony či mise?
Nesleduji žádnou komunitu. Snažil jsem se začlenit do české komunity ještě za dob OFP a Ruprtova fóra. Jenže zde bylo tolik lepších lidí než já a tolik magorů co neumělo scriptit, a proto psali nespočet stupidních dotazů právě na Ruprtovo fórum, že jsem radši zůstal skryt v pozadí. Nechtěl jsem být další „magor“.
Ani dnes nijak aktivně nesleduju dění v komunitách, ani novinky mezi addony, či misemi. Abych pravdu řekl, jsem zastánce vanilly. To znamená, že nemám rád addony, ale radši hraju základní nerozšířenou hru. Důvodem bude asi to, že se addony špatně šíří s misí, kterou tvořím a také to, že né každý hráč má daný addon. Kdežto základní věci má každý a proto můžu počítat s tím, že věc kterou vytvářím, bude fungovat všem stejně.
Máš nějaký vzor v komunitě? Profesní vzor? Životní?
Vzor v komunitě mi kdysi za dob OFP byli tvůrci rozšíření ČSLA. Obdivoval jsem jejich práci a chtěl jsem být tak dobrý jako oni.
Dnes už žádné velké kreatory v komunitách neznám, takže nemůžu nikoho považovat za vzor. Nicméně můj profesní vzor bude nejspíš Gabe Newell (velitel posádky Valve).
Jaké hry sám hraješ, jak často a který žánr či styl tě asi nejvíce oslovuje?
Na tuto otázku se špatně odpovídá.. Já hraji vše co mě baví. Nemám výhrady proti žádnému žánru, či stylu. Jednodušše, pokud mě to dokáže zabavit, hrát to budu.
Na druhou stranu, oblíbeným žánrem a stylem bude asi akční a strategický typ her.
Jakou radu by si sám dal ostatním tvůrcům?
Hledat nové a nové cesty tvorby. Originalita je to nejzábavnější a nejvyhledávanější u hráčů. Pokud něco nejde, nevzdávat to. Pokud nevíte jak pokračovat, či opravit problém – obejděte ho. Vytvořte to jinak. Vždy když jsem narazil na problém, hledal jsem složité řešení na složitou věc, ale velmi často jsem chybu našel náhodně v naprosto banální i jednoduché věci. Nebojte se neúspěchu, nechtějte po vašich misích aby vám vyhrály slávu. Chtějte málo, získáte hodně. Klíčem k úspěchu je zábava, musí vás tvoření bavit a musíte chtít, aby to bavilo i hráče vaší tvorby.
Pár slov závěrem o sobě?
Jmenuji se Jakub Fremund, je mi 19 let, žiji v Chomutově a kontaktovat mne můžete třeba přes Steam (ffredyk). Web: http://ffredyk.cz
Jsem programátor na volné noze, dělám v C#, PHP a Javascriptu (+ nějaké menší jazyky).
Mám za sebou několikaleté tvoření gamemodů a scriptů do GTA:SA-MP, několik desítek map do hry Garry's mod a CSS, nespočet vytvořených webových stránek a prezentací, 3 vlastní hry (2 přes framework XNA, 1 přes engine Unity – stále se na ní pracuje).
Zajímám se o psychologii, sociální chování (vědy) a IT problematiku všeobecně.