Necelých pět měsíců po vydání je potřeba splnit slib a zrecenzovat i druhou část kampaně Deliverance. Obzvlášť i poté, co byla celá kampa? vybrána jako finalista soutěže Make Arma Not War.
První část končí zajetím hlavního hrdiny Johna Máši a ti kdo se těšili na navázání děje s nějakým útěkem či osvobozením, budou překvapeni, že ve druhém díle dochází ke střídání stráží a to rovnou dvojitému. Hlavním hrdinou druhé části je totiž Benjamin Bower alias BB, který je navíc černoch, takže na celkový konflikt nahlédnete tentokrát z druhé strany. Sluší se dodat, že zatímco autorem první části byl Václav Kerber (Sarge), tak autorem druhé části je Jan Čepera (Chicane).
Mise začíná delší cutscénou, která vám představí jak hlavního hrdinu, tak vašeho budoucího spolubojovníka a průvodce. Posléze dojde ke konfrontaci s novými „kamarády“, kteří si s vámi následně přijedou, jako správní hrdinové, vyřešit účty pěkně v noci a v přesile. Konflikt má v podstatě jen jedno řešení, takže o chvíli později jste již zataženi do rasového konfliktu a vezete se.
BB je v podstatě kladným hrdinou, který si uvědomuje a rád komentuje propagandistické řeči svých spolubojovníků, ale nakonec nikdy neváhá a plní, co je po něm požadováno. Situace mu nenabízí moc dalších řešení.
Nejsem si jist čistým časem, ale pocitově mi přijde, že druhá část není tak dlouhá jako ta první a podařilo se mi ji dohrát za jeden večer. Úkoly, které v druhé části plníte jsou stejně jako v prvním díle všechny z pozice pěšáka a drží si tedy standardní rozložení, kdy nedochází k stereotypnímu opakování podobných úkolů. Postupně se tak dostanete k několik činnostem, při kterých si zastřílíte jak z odstřelovací pušky, provedete útok jako řadový člen družstva, či se ujmete sami velení vlastní menší jednotky. Na závěr si užijete povedený atmosférický boj v noci. Nedojde snad jen na stealth akci, což mi osobně nijak zvlášť nevadilo. Za to plnění jednoho nebojového povinného úkolu, při kterém svět klasicky „zamrzl“ a čekal, dokud jej nesplním, zpětně hodnotím jako zbytečný (jde o tahání bedny s municí). Snad jste již pochopili, že kampa? je znovu story-driven akcí, takže otevřenost misí je víceméně jen prostorová při dvou útocích. Jinak se v podstatě přesouváte od jedné pozice k druhé, koukáte na povedené předělové scény a plníte zadané cíle.
S většinou úkolů jsem si poradil celkem rychle, ale útok na předsunutou základnu s vlastní jednotkou byl vyloženě výzvou. Zvlášť, když mi plány dokázalo dokonale rozbít spřátelená AI, která se v oblasti rozhodlo samo podniknout osamělý útok a do té doby nic netušící nepřátelské jednotky dostat proti mé libosti do bdělého stavu. To jsem měl chuť opravdu zabíjet.
Mise vyvrcholí očekávaným propojením osudu obou hlavních hrdinů do závěrečné pointy, která se podle mého povedla a pomohla podat uchopené téma rasismu přijatelnou a hlavně stravitelnou formou. Kampa? je to rozhodně povedená, obzvlášť když je podpořená povedeným dabingem a dokazuje, že Sarge Studio produkuje stále kvalitní díla, o kterých se dá říct, že si udržují vysokou laťku v konkurenci ostatních děl na Arma Steam Workshopu. Držme palce, ať se daří jak v budoucnosti, tak v soutěži, protože tato mise to rozhodně zaslouží.
Většina Arma misí se dnes snaží držet spíše klasického stylu „hrajeme si na vojáky“ a proto je nutné docenit, že se někdo pokouší svým dílem o něco víc. Doufejme, že takových misí bude vznikat čím dál více a nebude pro Deliverance platit ono klasické „mezi slepými jednooký králem“.
Jo a Ester? No nic.